Mapové podklady

Mapa

Svátek

Svátek má Brigita

Aktuální počasí

Počasí dnes:

21. 10. 2018

zata

Bude oblačno až zataženo, ojediněle déšť. Denní teploty 10 až 14°C. Noční teploty 4 až 0°C.

 

#

 

Obec Sukorady - obecní úřad - idatabaze.czMěstské, obecní úřady - idatabaze.cz

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Citace z historických análů:

Sukorady u Mladé Boleslavi

Originálním způsobem vyřešil otázku tuto správce tamní školy a pokladník Kampaličky p. K. Šindlauer. Myšlenka školní spřádálny vznikla v  r. 1925 a Kampalička na jeho popud uvolila se každému novému žáčku dáti vkladní knížku se základním vkladem Kč 5,-. Aby vzpružena byla další chuť ku spoření, zařízeno ve třídě něco, co děti láká, je jim blízké, by svádí ku zdravé řevnivosti. Myšlenku k tomu, co dále bude vylíčeno, dala kolonie, kterou v bytové nouzi postavila Vinohradská spořitelna u Prahy - Spořilov. Dnes v jednotřídní škole sukoradské mají svůj "Spořilov". Neodolali jsme, zajeli jsme tam a líčení, které dále uvádíme v doslovném znění autora, nejen že nezklamalo,ale zdaleka ani nevykreslilo tu krásu, která nese sebevědomý nápis "Náš Spořilov". Představme si vesničku s domky v rázovitém slohu turnovském do detailů propracovanými, pestře obarvenými a každý ten domeček je svědkem závodů dětí ve spořivosti. Fotografie, které přinášíme, bohužel tu krásu reprodukovati nedovedou. Než nechme mluvit autora této krásné myšlenky, jak ji uskutečnil:

"Jak to provésti" Nový předmět učebný: ruční práce výchovné pro hochy, nám nyní přišel velmi vhod. Nakoupili jsme a dostali několik bedniček s tenkými prkénky, bedničky jsme rozebrali, prkénka ohoblovali, koupili lupenkářské pilky (což hochy hrozně bavilo) a dali se do veselé práce. Já kreslil plány domečků    na prkénka: spodky, postranice, štíty a střechy (spodky asi v rozměru 8x6 až 12x8 cm) a hoši vyřezávali jako diví - ani jsem nepostačil kreslit. I okénka jsme vyřezali, i komíny zhotovili. Ve hřebeně střechy prořízli jsme štěrbinku, co by prošla koruna, ale poznal jsem v praksi, že měly býti pro pětikorunu, neboť i ty děti někdy nosí. Stěna pak pod zadním štítem je otvírací, na pantíčky, aby se mohl kdykoli obsah domečku vybrati. Jednotlivé části domečků jsme spojili malými šroubky, klihem nalepili komíny, ba i staročeské chaloupky se sloupky a plůtky před domkem jsme zrobili. V hodině kreslení pak hlavně děvčata domečky obarvila. Aby se vodová barva příliš nevpíjela do dřeva a nerozplizovala, nutno před malováním natříti domeček želatinou, v teplé vodě rozpuštěnou. Když domečky uschly, přetřeli jsme je lakem a tak nabyly hezkého lesku a živějšího tónu. Konečně jsme vyřezali ještě stromy (topoly, lípy), plůtky, vrata, na školu, zvonici a kostel jsme též nezapomněli, neboť jsou to stavby velmi charaktaristické pro naše vesničky. Když konečně bylo vše hotovo, a prozrazuji, že po týdenních hodinkách ručních prací výchovných trvá to dobrých 5-6 měsíců, šlo o umístění a postavení našeho Spořilova. K tomu se velmi dobře hodí přední stěna třídy, aby děti měli Spořilov stále na očích. Stačí čtyři nohy z latěk, přes ně slabší prkna, asi 1,5 - 1,8 m dlouhá a přes prkna položiti balící, světlý, vhodně pomalovaný papír, t.j. naznačiti silnici přes ves a cesty nebo křižovatky, travnaté návse i vyšlapané pěšinky. Jako pozadí, třeba zase použití balícího papíru, a na něm namalovati oblaka, horizont s lesy v dálce a vrchy, přecházející do popředí   v pruhy barevných polí a luk se stromy, keři a květenou. Když vše připraveno a  na svém místě, počneme sázeti domečky a vytvářeti z nich celou vesničku. Podél silnice postavíme alej topolů, zde onde lípu, zvláště na návsi stojí statná lípa a pod ní kruhovitá lavička, jinde zase ploty a vrata. Konečně je třeba, aby byl zakryt vhodně celý podstavec, aby nebylo vidět laťky, sloužící za nohy. Aby to bylo hodně levné, stačí koupiti kus kalika (metr asi za 2 Kč), k tomu barvu na látky a obarviti. Velmi vhodná je olivová. Tento kus látky pak napneme napínáčky vpředu a se stran kol podstavce a máme krásný a milý pohled na českou miniaturní vesničku, náš Spořilov. Každé z dětí obdrží svůj domeček. Bývá z toho někdy nedorozumění, ježto každý touží míti ten nejhezčí, ale po dobrých slovech učitele se umoudří. Na dno vespod domečku napíšeme jméno majitele. A nyní začíná vlastní spoření. Není dne před vyučováním, aby nepřišlo pár dětí s vkladovým listem a nehlásily. "Prosím , pane učiteli, já si nesu do baráčku". Dítě jde vhodí peníze otvorem ve hřebeně do svého domečku, já mezitím napíši vklad do jeho vkladního listu a tak to chodí den ze dne. Děti to velmi pomouká, aby jak říkají si mohly " dát do baráčku". Každý haléř nesou do baráčku. I na tatínkovi nebo mamince chtívají, aby jim "dali do baráčku." Výsledkem této naší akce je toto: Z 28 dětí spoří od května 1927 celkem 22 dětí a při letošní závěrce jsme zjistili, že tato trocha dětí našetřilo Kč 6226,55

 

Historické fotografie: foto č.1  zde ke stažení

                                  foto č. 2 zde ke stažení